Is Thinking Dead

Faldt over dette indlæg, som jeg gerne vil anbefale: Thinking is dead.

Steve Jones har en pointe. Der har aldrig været et større udbud af metoder, teknikker og teknologier, og mange virksomheder shopper rundt i håbet om at problemerne løses af en ny metode, teknik eller teknologi.

Der er selvfølgelig intet i vejen for at gå nye veje, hvis bare valget er baseret på omtanke og sund fornuft. Ofte slår hype og coolness omtanke og fornuft med dårlige resultater til følge.

Innovation og fornyelse er vigtig for en virksomheds overlevelse, men vigtig for udviklingen er også at implementeringen foretages gennemtænkt og konsekvent, således at der:

  • Sørges for uddannelse og opkvalificering
  • Både styrker og svagheder er afklaret
  • Forstås hvordan organisation og processer skal tilpasses
  • Er forretningsmæssigt begrundet hvorfor metoden, teknikken eller teknologien tages i anvendelse

Det tager lang tid for både personer og organisationer at mestre f.eks. en ny udviklingsmetode eller en ny teknologiplatform. For at få værdi ud af noget nyt, er det derfor vigtigt at planlægge med en lang indkøringsperiode, hvor der fokuseres mindst lige så meget på tilegnelsen som på resultaterne.

Jeg tror Steve Jones har ret når han skriver “IT will no longer be left to IT folks“. Hvis ikke it-folkene finder tilbage til grunden til de er der, og tænker i forretningsværdi, vil forretningen nødvendigvis være nødt til også at tænke it.

This entry was posted in Teknik. Bookmark the permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>